Τετάρτη 1 Μαϊος 2024

Μαθητές και μαθήτριες του Φιλίππειου - 1ου  Γυμνασίου Βέροιας συμμετείχαν στη διεξαγωγής έρευνας με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό.

   Την έρευνα πραγματοποίησε το δίκτυο σχολείων e- Τύπος στο οποίο συμμετέχει και το σχολείο μας ενεργά. Το δείγμα αποτέλεσαν 586 μαθητές και μαθήτριες γυμνασίων και λυκείων του δικτύου. Η πλειοψηφία των μαθητών δήλωσε ότι δε συμφωνεί με τέτοιου είδους φαινόμενα.

Αναφορικά με τις μορφές του σχολικού εκφοβισμού οι συμμετέχοντες δήλωσαν πως τη χειρότερη μορφή αποτελεί ο σωματικός εκφοβισμός και έπεται ο κοινωνικός αποκλεισμός με τη μορφή απομόνωσης και την «είσπραξη» κοροϊδευτικών σχολίων από την τάξη,  επισημαίνοντας πως αυτού του είδους τα φαινόμενα εκφοβισμού παρατηρούνται πιο συχνά στο σχολικό περιβάλλον.

 Όσον αφορά το φύλο των θυτών φαίνεται πως στην πλειοψηφία τους είναι αγόρια (57,2%), χωρίς ωστόσο να είναι ευκαταφρόνητο το ποσοστό των κοριτσιών που προβαίνει σε εκφοβισμό των συμμαθητών ή συμμαθητριών του. Οι ερωτώμενοι δήλωσαν πως οι περισσότεροι μαθητές/τριες αντιμετωπίζουν κακόβουλα σχόλια για το σώμα τους και το ντύσιμό τους, ενώ επίσης φαίνεται πως σε μεγάλο ποσοστό θύματα σχολικού εκφοβισμού είναι τα παιδιά διαφορετικής καταγωγής.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων δήλωσε πως έχει υπάρξει αυτόπτης μάρτυρας περιστατικών σχολικού εκφοβισμού (73,6%) και το 22,8%  πως έχει υποστεί εκφοβισμό στο σχολικό περιβάλλον. Οι συμμετέχοντες υποστήριξαν πως οι θύτες εκδηλώνουν συχνά τέτοιου είδους συμπεριφορά, γιατί ζουν σε άσχημο οικογενειακό περιβάλλον ή γιατί πιστεύουν ότι έχουν σωματική δύναμη. Ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό (15%) θεωρεί πως η εκδήλωση τέτοιων συμπεριφορών από εφήβους πηγάζει από το γεγονός ότι έχουν υποστεί και οι ίδιοι ανάλογες συμπεριφορές.

Περιγράφοντας τα συναισθήματα των θυμάτων υποστήριξαν πως τα θύματα σχολικού εκφοβισμού νιώθουν κατάθλιψη (32,2%), φόβο (30,7%),  ενοχές (25,7%) και  λύπη (11,4%).

Ενθαρρυντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι η πλειοψηφία των παιδιών δήλωσε πως σε περίπτωση που οι μαθητές/τριες είναι αυτόπτες μάρτυρες σε κάποιο περιστατικό οφείλουν να καλέσουν σε βοήθεια και να προστατεύσουν το θύμα αναγνωρίζοντας τον καίριο ρόλο του παρατηρητή στην αντιμετώπιση φαινομένων ενδοσχολικού εκφοβισμού. Όσον αφορά τους μαθητές που δέχονται τέτοιες συμπεριφορές, η πλειοψηφία δήλωσε πως πρώτα οφείλουν να μιλήσουν στους γονείς τους (69,8%) και αμέσως μετά στους καθηγητές τους (18,1%).

Στο τελευταίο μέρος της έρευνας οι μαθητές κλήθηκαν να προτείνουν τρόπους, για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο σχολικού εκφοβισμού. Οι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες πρότειναν τη συνεργασία σχολείου και γονέων, την επιστράτευση ειδικών (ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών), την υλοποίηση δράσεων που θα προάγουν τη συνεργασία και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης των μαθητών.

Η έρευνα καταγράφηκε σε ψηφιακό βιβλίου που συνδημιούργησαν τα σχολεία μέλη του δικτύου e- Τύπος και σύντομα θα αναρτηθεί και στο συλλογικό τεύχος. Μπορείτε να διαβάσετε  την έρευνα και να δείτε τα έργα που δημιούργησαν οι μαθητές  στον παρακάτω  σύνδεσμο

https://read.bookcreator.com/OjXSj3dghFgzty8Z8u6uxE25J4i2/-8-eDSqASjGO-eQwgT3YjA/B4pZf7xoRK25xixYmZCI_g

Μιχαηλίδου Θεανώ

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account